Activitati specifice varstei , Perioada 2-3 ani

activitatispecificebig

MOTRICITATE FINĂ ȘI GROSIERĂ

Din punct de vedere al motricității fine:

La această vârstă, copilul poate trasa linii orizontale, verticale și cercuri cu ajutorul unui creion( 24 – 36 luni), reușind să apuce corect o pensă ( 24 – 38 luni ). Copilul poate să utilizeze clanțele rotative, să deschidă dispozitive de închidere ( de exemplu: yale, zăvoare etc. – 24 – 36 luni ), să deschidă recipiente cu capace, care necesită utilizarea mișcărilor rotative ( 29 – 36 luni ). Poate să întoarcă paginile una după cealaltă, fără a avea dificultăți la separarea acestora ( 29 – 37 luni ).

Din punct de vedere al motricitații grosiere:

Copilul poate să ridice un obiect de pe jos, fără a-și pierde echilibrul ( 30 – 36 luni ), poate să alerge cu ușurință ( 32 – 39 luni ) și poate să pedaleze o tricicletă ( 30 – 36 luni ).

DEZVOLTARE SOCIO – EMOȚIONALĂ

Din perspectiva dezvoltării socio-emoționale, la această vârstă, copilul începe să își analizeze comportamentul comparativ. Acest lucru înseamnă că, el începe să recunoască anumite comportamente ca standarde de conduită, încercând să se raporteze la acestea. ( 24 – 35 luni ). În această etapă, învățarea prin exemplu este un factor determinant în comportamentul exercitat de către copilul în dezvoltare. De asemenea, capacitatea acestuia de a analiza mediul înconjurator crește, el fiind tot mai capabil să identifice emoții și să reacționeze prin emoții. Această capacitate de identificare și de manifestare a emoțiilor, îl determină pe copil să treacă printr-o perioadă de încercare, perioadă în care manifestările de emotivitate pot copleși părintele, care nu era pregătit pentru această etapă tumultoasă de descărcări emoționale. Copilul începe să aibă sentimente de vinovație ( 27 – 36 luni ) și mândrie ( 30 – 36 luni ). Copilul înțelege că trebuie să își aștepte rândul în activități ( 24 – 35 luni).

DEZVOLTARE COGNITIVĂ

Dezvoltarea cognitivă a copilului în această perioadă este în relație cu dezvoltarea sa psiho-emoțională. Copilul își aprofundează jocul imitativ, încorporând utilizarea obiectelor ( 24 – 36 luni ) și își dezvoltă capacitatea de a înțelege conceptele de intenție și de scop ( 25 – 36 luni ). Aceste capacități îi permit să jongleze cu tehnici manipulative, încercând la rândul său, să utilizeze conceptele identificate ( intenție, scop, superioare celor de cauză – efect, identificate anterior – 28-37 luni). Copilul poate completa un puzzle de 3 – 4 piese ( 26 – 36 luni ) și poate pune în funcțiune jucăriile mecanice cu un grad de dificultate redus ( 28 – 36 luni ).

DEZVOLTAREA LIMBAJULUI

Din punctul de vedere al dezvoltării limbajului, la această vârstă, copilul poate formula corect gramatical o propoziție declarativă simplă. Și aici, nu ne referim la formularea corectă a propoziției complete, ci doar la utilizarea unei structuri gramaticale corecte. Exemplu: este la fel de corect dacă spune: ”jucăria mea, jucăria meu, nu jucăria mea, nu jucăria meu”. Copilul poate să utilizeze structura gramaticală, chiar dacă nu e formulată fonetic perfect, dar este structurată corect. ( 35 – 41 luni ). Utilizează pronumele ( în general la singular, dar începe să utilizeze și pluralul – 26- 36 luni). Vocabularul său conține aproximativ 100 de cuvinte ( 32-39 luni ), majoritatea cuvintelor utilizate de către adulți sunt înțelese, vocabularul său fiind reprezentat nu doar de limbajul vorbit, ci și de cel înțeles (de luat în considerare, atunci când încercați să determinați complexitatea vocabularului copilului – 30-36 luni ). Copilul înțelege și utilizează conceptele de: în, deasupra, sub ( 28 – 37 luni ). Limbajul utilizat de către copil devine inteligibil pentru majoritatea adulților, nu doar a celor cu care copilul interacționează ( 26 – 36 luni ). Poate să își spună numele, vârsta și să se identifice ca gen ( dacă este expus la aceste informații – 29-38 luni ).

 

Activități recomandate

 Această vârstă este ideală pentru a-i exemplifica copilului o manieră de conduită și de participare la viața de zi cu zi, echilibrată și bine integrată. Această perioadă este determinantă în crearea unor maniere de reacție emoțională și comportamentală, deci părintele trebuie să se abțină de la manifestări viscerale motivate sau nemotivate, de la disciplinare prin agresivitate, de la utilizarea unui ton ridicat și a unor atitudini neadecvate. Și asta deoarece, copilul își va însuși comportamentele exemplificate.

Copilul este mai mobil, mai alert, implicat cu inițiativă în activități.

Activitățile recomandate includ o serie de preocupări zilnice, pentru stabilirea unei ritmicități care conferă echilibru.

 

SĂ NE SPĂLĂM CA OAMENII MARI ( socio-emoțional ):

Această activitate îl ajută pe copil să facă un prim pas spre independență, pentru început, în compania părintelui.

Folosiți timpul stabilit pentru igiena personală, învățați-l cum trebuie să utilizeze corect periuța de dinți, cum trebuie să se spele pe mâini, etc. Găsiți un mod interesant de a face acest lucru. De exemplu: ”acum , periuța se plimbă în cercuri, ca un melc pe dințișori” ( în timpul mișcărilor rotative ).

MICUL ECHILIBRIST ( motricitate grosieră ):

Veți avea nevoie de o bandă adezivă lată și de un pahar cu apă. Lipiți banda adezivă pe o lungime de minimum 2 metri și încurajați copilul să încerce să pășească pe banda adezivă, pâna la capăt, cu un picior înaintea celuilalt, fără a vărsa apa din paharul pe care îl va ține în mână. Începeți cu paharul aproape gol și la fiecare nouă încercare, turnați mai multă apă în pahar.

PLIMBAREA PRIN JUNGLĂ ( limbaj ):

Puteți încorpora jocul imaginar ĵn rutina copilului. Înainte de culcare, așezați-vă comod pe pat sau pe covor și dați frâu liber imaginației.

Exemplu de activitate:

Ne plimbăm prin junglă.

Ce vedem?

Vedem un șarpe uriaș.

Ce face șarpele uriaș?

Șerpuiește prin iarba ( exemplificați cu brațul )

( Continuați )

Ne plimbăm prin junglă.

Ce vedem?

(acum încurajați copilul să contribuie sau veniți cu alte idei).

GĂSEȘTE PERECHEA (cognitiv):

Decupați forme geometrice din cartoane colorate cu dimensiunea de 5cm / 5 cm ( 2 din fiecare; însa de culori diferite ).

Aliniați-le pe masă și jucați împreună cu copilul găsește perechea. Începeți ușor cu : ”găsește perechea roșie” ( sau o altă culoare)

Jucați pe rând. Continuați cu un grad de dificultate mai ridicat, în care îl încurajați să găsească perechea formei geometrice.

 ©dr.Sandra O’Connor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.