Activitati Specifice Varstei – Perioada 6 – 12 luni

babym

În aceasta perioadă, copilul va trece prin etape importante în dezvoltarea sa.

Din perspectiva motricității și a dezvoltării fizice, vă puteți aștepta la următoarele : între 6 şi 9 luni, bebelușul va putea să stea în şezut fără sprijin, iar până la 12 luni se poate deplasa în diverse moduri, în mediul pe care îl explorează, uneori reuşind chiar să se ridice în picioare sau să umble, ținându-se de obiectele de mobilier.

Din punct de vedere socio-emoțional, veți observa următoarele aspecte: copilul devine interesat de reflexia propriei imagini în oglindă, începe să exemplifice emoții asociate cu teama sau anxietatea ( reacții observate în general, în interacțiunile cu străinii). La această vârstă, copilul va începe să înțeleagă relația cauză – efect, începe să aibă un comportament imitativ, să testeze răspunsul părinților la reacția lor comportamentală. Bebeluşul poate analiza starea emoțională pre-existentă şi reacția emoțională a celor din jur și își va forma o tipologie de răspuns bazată pe această analiză. Copilul dezvoltă preferințe pentru persoanele care îi oferă îngrijire și începe să treacă prin experiența anxietății de separare.

Ce se întâmplă în segmentul cognitiv la această vârstă? Mulți părinți vor fi surprinși de faptul că, la această vârstă, copilul poate deja să înțeleagă conceptul de adunare și de scădere. Această capacitate devine pregnantă odată cu apariția conceptului de permanență a obiectului, definitivat, în general, între 7 și 12 luni. Copilul poate să distingă diferențele între 2-3 obiecte, poate să imite utilizarea corectă a obiectelor și explorează utilitatea acestora prin diverse metode: scuturare, aruncare, atingere, etc.

La ce ne așteptăm ca limbaj înțeles și exprimat? Poate să își înțeleagă propriul nume și încearcă să răspundă și el prin sunete. Poate să verbalizeze supărarea sau bucuria ( nu prin cuvinte concrete, ci prin sunete și lalalizare). La această vârstă, învață să îşi lase interlocutorul să termine de vorbit, înainte de a începe să vorbească, înțelege că anumite sunete sunt asociate anumitor obiecte, iar limbajul său începe să devină conturat vag.

Cu ce activitați îl putem captiva pe cel mic, în această perioadă?

MOTORII:

Să umblăm pe nori:

În timp ce ajutați copilul să umble prin casă ținut de mânuțe, ridicați-l în aer de brațe pentru câteva secunde ( nu faceți o ridicare bruscă, pentru a nu solicita încheieturile). Repetați acelaşi exercițiu, umblând de data aceasta cu spatele. Aşezați picioarele copilului deasupra picioarelor dumneavoastră și faceți câțiva paşi prin casă. Dacă simțiți că aveți control asupra situației, puteți chiar și dansa cu cel mic, în acest mod.

SENZORIALE/MOTRICITATE FINĂ:

Experimente în bucătărie

Nu asociați această activitate cu masa. Altfel, va fi dificil să îi explicați celui mic de ce nu îl lăsăm întotdeauna să mânjească măsuța cu piureu sau să se joace cu spaghetele. Alegeți un moment din zi pe care îl considerați prielnic pentru astfel de experimente și ajutați copilul să descopere gustul, mirosul, textura alimentelor. Apoi, cu cât înaintează în vârstă, puneţi-l să exerseze prinderea corectă a unor fire tăiate de spaghete, pe care le aşezaţi pe scăunelul de alimentaţie, a unor bucăţi mici de legume fierte, fructe sau chiar şi a altor alimente aprobate de medicul pediatru sau de nutriţionist.

Să explorăm prin jungla textilă

Utilizați diverse pături, eșarfe, mănuși, jucării de pluș și ajutați copilul să vadă diferențele dintre ele. Spuneţi cum se simt aceste materiale şi obiecte la atingere: moale, fin, aspru, etc.

AUDITIVE ȘI DE UTILIZARE A LIMBAJULUI:

Mă auzi?

În această activitate, vă puteți ascunde după o perdea sau o ușă, strigând numele copilului. Așteptați reacția lui înainte de a vă arăta din nou. Este un fel de cucu-bau, dar cu condiționarea răspunsului. Această activitate vă va ajuta pe viitor, la identificarea condiționărilor și formarea unei maniere adecvate de răspuns.

Unde este….

Jocul acesta este simplu și amuzant. Puteți să înlocuiți sistematic obiectele pe care le folosiți. Arătați copilului pe rând diverse obiecte şi jucării. Întâi i le prezentați. Exemplu: “uite o cană, uite un ursuleț, uite o lămâie!” Apoi, după ce ați așezat obiectele pe jos, în faţa celui mic, întrebaţi-l despre acestea. Utilizaţi forma gramaticală pe care ați folosit-o când ați introdus obiectul, apoi cea corectă: “Unde este o lămâie? Unde este lămâia?” Copilul va avea la început dificultăți în a recunoaște obiectul, spuneți da sau nu, iar când ajunge la obiectul corect, indentificați din nou verbal: ” aici este o lămâie, aici este lămâia!”

COGNITIVE:

Mai multe şi mai puține

Puteți să profitați de faptul că, în acest stadiu, copilul începe să dezvolte aptitudini matematice și inventați jocuri în care să calculați împreună. Puteți alinia jucăriile de pluș și eliminați sau adăugaţi câte una, spunând: “luăm una, sunt mai puține”, ” punem încă una, sunt mai multe”. Jocul poate să fie antrenant, animalele venind şi plecând din grup sau formând mai multe grupuri.

Dr.Sandra O’Connor

BIBLIOGRAFIE:

What’s Going on in There? : How the Brain and Mind Develop in the First Five Years of Life de Lise Eliot

Brain Rules for Baby: How to Raise a Smart and Happy Child from Zero to Five de John Medina

Nurture Shock: New Thinking About Children de Po Bronson

de Sandra O’Connor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.