Idei pentru amenajarea salilor de grupa

articolnou

Sălile de grădiniță sunt prea mici. Procesul instructiv-educativ ar fi mult mai eficient dacă prichindeii ar avea atât spațiu suficient, cât și jucării educative. Deocamdată e un vis la care aspirăm.

Am fost educatoare timp de zece ani, într-o sală mică. Știu cum e să nu ai loc să te așezi, să nu ai un raft, un loc să faci un cerc atunci când toți copiii sunt prezenți. Știu cum e să vrei să faci gimnastică cu ei și să nu ai unde. Sala mea era cât o cameră mare de bloc, unde stăteam împreună cu 15-25 de copilași în fiecare zi. La un moment dat, s-a schimbat programa școlară și s-a introdus în curriculum „metoda proiectelor”, care, de fapt, era o copie fidelă a pedagogiei Reggio Emilia, elaborată de Loris Malaguzzi după cel de-al Doilea Război Mondial și implementată deja cu succes, de douăzeci de ani, în țările nordice.

Brusc, ni s-a cerut să amenajăm vreo șase „colțuri” (deși încăperea avea patru colțuri), adică mici centre de activități, unde copiii să poată construi din diferite materiale, desena, dramatiza, picta, cerceta și răsfoi o carte ilustrată. De asemenea, în programa școlară era stipulat că fiecare grupă trebuie să aibă un loc unde cei mici să se joace cu apa.

Nu mă înțelegeți greșit, filozofia Reggio Emilia este cât se poate de eficientă ca metodă educațională. Este numită și pedagogia elitei, pentru că presupune un spațiu educațional bogat, mare, luminos, amenajat ca o locuință, cu bucătărie și chiar cu atelier de pictură. Malaguzzi susținea că mediul educațional luminos și spațios este la fel de valoros precum un profesor, având puterea de a dezvolta simțul estetic al copiilor.

Eh, dar noi, în România, avem doar o lege, nimic mai mult. Cum să facem față acestei provocări fără spațiu și bani? În sala mea mică aveam nevoie de 25 de scaune, mese și 25 de paturi pentru copii. Pur și simplu nu ne mai rămânea loc să amenajăm spațiul, astfel încât să putem lucra eficient. Despre problema resurselor financiare nici nu mai pomenesc, pentru că nu primisem nici sală mai mare, nici mobilier măcar, pentru a putea regândi tot spațiul educațional. Tot ce aveam era simțul pragmatic. Am reușit într-o oarecare măsură să mă conformez cerințelor, deși cred în continuare că ar trebui alocat mai mult spațiu grădinițelor și școlilor. Am adunat de-a lungul timpului câteva idei, care pot fi folosite atât pentru reamenajarea sălii de grupă, cât și pentru camera copilului, acasă.

1. Mese fixate pe perete

Original-Laurie-March-ODOC-kitchen-fold-down-table-with-tag2_s4x3.jpg.rend.hgtvcom.1280.960

În toate grădinițele, sălile sunt umplute cu mese și scaune. Deși sunt de acord că cei mici au nevoie de acestea pentru a-și desfășura activitățile de lucru manual, nu pot să nu observ că mesele și scaunele mai mult încurcă procesul educativ decât îl ajută.

Mesele și scaunele ar trebui să ne fie la îndemână, DOAR când avem nevoie de ele. În grădinițele noastre, principala activitate didactică este jocul (cel puțin așa ar trebui să fie), iar pentru desfășurarea acestuia este nevoie de cât mai mult spațiu. Mesele suspendate pe perete ar fi cea mai bună soluție pentru spațiile educaționale mici.

Acestea se desfac ușor. Chiar și cei mai mici pitici le pot folosi. Sunt mult mai practice decât mesele pliabile, deoarece, fiind suspendate pe perete, nu trebuie depozitate sau mutate.

Am ales câteva astfel de mese, care, cred eu, sunt potrivite atât pentru camera copilului, cât și pentru sălile mici de grupă. Desigur, ar fi bine să aibă colțurile rotunjite, să fie adecvate din punct de vedere pedagogic. Mie îmi place masa aceea lungă ce ține loc și de tablă de scris, din două motive: în timpul zilei poate servi ca tablă, resursă didactică pentru educatoare, dar poate fi în același timp și șevalet, pe care, dacă fixăm niște cartoane, copiii pot picta. Iar dacă vrem să ne așezăm, dintr-o mișcare avem o masă la care încap cinci-șase copii.

2. „Atelierul suspendat”

Ustensilele pentru desen și pictură nu trebuie așezate neapărat pe un raft. Ele pot fi puse în găleți sau în organizatoare cu buzunare, fabricate din material textil, ce pot fi suspendate pe un perete. Astfel, putem economisi destul de mult spațiu. Pentru camera copilului meu am ales un organizator în formă de urs, cu mai multe buzunare, în care încap: pensule, acuarele, lipici, foarfeci, carioci, creioane colorate și cerate. Acest tip de organizatoare pot fi combinate cu mese înguste, pliabile, precum cele deja descrise, pe care le fixăm dedesubt.

2. Biblioteca din pânză

Copiii nu trebuie să aibă la îndemână multe cărți deodată. E mai bine să le dăm cărțile pe rând, să reînnoim biblioteca în funcție de interesele lor. În biblioteca din pânză încap exact atâtea cărți câte avem nevoie, pe o durată determinată de timp.

Se poate confecționa o astfel de bibliotecă și fără mașină de cusut. Avem nevoie de o bucată de material textil, o coadă de mătură și o galerie dublă (sau suport) pentru perdele. Găsiți detalii accesând următorul link: http://www.aspacetocallhome.com/diy-no-sew-book-sling/.

3. Organizatoare pentru jucării de pluș și păpuși

ms30

Păpușile pot fi puse în organizatoare din material textil, care pot fi suspendate pe tavan. Acestea ocupă mult mai puțin spațiu decât un raft și încap suficient de multe jucării în ele.

4. Panou de perete pentru mărgele, șuruburi și piese mici

Nu demult i-am cumpărat fiului meu un organizator pentru șuruburi, mărgele, ghinde și macaroane, care poate fi pus pe perete. L-am achiziționat dintr-un magazin de unelte, unde se găsesc în diferite mărimi și culori. Acestea se prind pe o șină de metal, care este fixată pe perete. Organizatoarele mari pot fi suprapuse, chiar dacă nu sunt prinse pe șină. Pot fi folosite și pentru depozitarea cuburilor din lemn.

5. Teatrul de păpuși pe cuier

Păpușile și marionetele folosite pentru teatrul de păpuși pot fi agățate pe un cuier simplu, fără prea mult efort. Spațiul astfel câștigat îl putem folosi pentru a crea un colț de relaxare, umplut cu perne moi, unde cei mici pot răsfoi o carte sau se pot juca teatru de umbre.

6. Scaune care pot fi suprapuse

Scaunele folosite în grădinițe, din punctul meu de vedere, ar trebui să se poată suprapune. De asemenea, să fie fabricate din lemn masiv, dar ușor, nu din pal sau metal. Astfel, scaunele pot fi depozitate într-un loc mult mai mic, câștigând spațiu prețios pentru gimnastică, jocuri cu text și cânt, jocuri de construcții, teatru și voie bună.

Articol de Imola Ognean

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.