Importanta jocurilor liber alese la gradinita

articolbig

Grădinița înseamnă automat reguli. Unele reguli sunt necesare pentru siguranța fizică a copiilor, iar altele determină ca procesul instructiv-educativ să se desfășoare eficient. Nimic nefiresc până la urmă! Toată viața noastră suntem nevoiți să respectăm anumite reguli. Aceste interdicții cotidiene sunt necesare pentru a ne putea adapta în societate. Pe lângă reguli, avem nevoie însă și de câte o pauză. Pauza înseamnă de fapt, un timp dedicat acelor activități care ne binedispun, ne destind, ne încarcă cu energie. La locul de muncă, 5-10 minute de pauză ne determină să lucrăm mai eficient. Copiii, la fel ca și noi, au nevoie de câte un mic repaus la grădiniță. ”Pauza lor de cafea” sunt jocurile liber alese. Aceste activități sunt incluse în curriculumul preșcolar, și NU sunt o pierdere de vreme. În această jumătate de oră, care, de obicei, are loc între 9 – 9.30 dimineața și după-amiaza, după ora 15, copilul are dreptul să se joace cu orice jucărie și cu oricine dorește. Are sau ar trebui să aibă voie să se ridice de pe scaun când își dorește și să socializeze cu colegii lui în orice colț al sălii. Jocurile liber alese nu trebuie să se desfășoare în liniște absolută, deoarece prezența zgomotului de fond dovedește faptul că micuții se simt în largul lor. Desigur, această jumătate de oră nu este tocmai comodă pentru educatoare, deoarece copiii sunt mult mai greu de controlat, dacă au libertatea de a se mișca. Zgomotul produs de copii, deseori, reprezintă un factor de stres pentru pedagogi, fapt pentru care ei preferă să-i pună pe micuți la mese și să le dea pagini de colorat sau fișe didactice. Această strategie didactică este nepotrivită în timpul jocurilor liber alese și servește interesele pedagogului, nu pe cele ale copiilor. Arta predării constă tocmai în următorul aspect: educatoarea să aibă tactul pedagogic necesar să îi controleze și să îi motiveze pe copii fără să îi șantajeze, să îi pedepsească sau să îi forțeze să stea într-un loc.

Jocurile libere reprezintă acele momente în care copilul socializează cu adevărat. Atunci învață cum să ceară o jucărie de la camarazii lui, cum să fie generos, cum să-și gestioneze conflictele. Această jumătate de oră este viața adevărată. Celelalte activități ale zilei sunt artificiale și organizate astfel încât să eficientizeze procesul instructiv-educativ. Aceste activități obligatorii, numite activități pe domenii experiențiale, sunt de fapt ”lecțiile”. În funcție de vârsta copiilor, durează începând de la 30 de minute, până la o oră și 30 de minute. În timpul acestor activități, cei mici vor colabora cu educatoarea, iar plimbarea liberă prin sală este mai puțin permisă, în cazul în care vorbim despre o educație tradițională. Educația alternativă, precum Waldorf sau Montessori, permite mișcarea liberă pe tot parcursul zilei.

La grădiniță este bine să fie respectate ambele forme de învățare, atât jocurile liber alese, cât și cele pe domenii experiențiale. Astfel, copiii vor învăța cum să se concentreze și cum să facă față regulilor, dar și cum să se comporte în mica lor societate. Respectul e bine să fie întotdeauna reciproc, și nu doar la grădiniță. Copiii trebuie să fie într-adevăr respectuoși cu adulții, dar și noi, oamenii cu experiența vieții, le suntem datori celor mici. Nu trebuie să le încălcăm drepturile, doar pentru că avem puterea să o facem.

articol de Imola Ognean

Sursa foto

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.