Interviu cu Codruța Brustur

interviu

 

1. Ce este Montessori?

Educația Montessori este o abordare educațională dezvoltată de Maria Montessori, medic și educator italian. Metoda este caracterizată printr-un accent pe independență, libertate în limite, și respect pentru dezvoltarea psihologică, fizică, socială și naturală a copilului.
Filozofia Montessori se bazează pe o abordare educațională cuprinzătoare de la naștere până la maturitate. Dr. Montessori a dezvoltat metoda având respect pentru varietatea de culturi din toată lumea, ea concluzionând că toți copiii au la naștere ceea ce se numește cei trei plus: tendințe umane, minte absorbantă și perioade senzitive, plus 100 de miliarde de neuroni.
Abordarea Montessori oferă o viziune largă asupra educației, metoda fiind concepută ca un ajutor pentru viață. Materialele utilizate în această metodă ajută copiii în sarcina lor de construcție interioară.

2. Când ai început să fii interesată de această metodă de educație și dezvoltare? De ce Montessori și nu altă metodă?

Încă de când eram însărcinată cu fetița mea am început să mă interesez de metode alternative de educație, înțelegând cât de nocivă este educația clasică, în care profesorul este centrul educației și nu copilul. Am început să caut metode de educație alternativă și astfel am ajuns la Montessori.
În educația fetiței mele am utilizat atât metoda Montessori, cât și alte metode de educație (attachment parenting, playful parenting). Am simțit însă că fetița mea reacționează mult mai bine la această metodă și am aprofundat-o, ajungând să mă formez ca educator acreditat internațional.
Din păcate nu am utilizat încă de la naștere metodologia Montessori cu fetița mea, însă am avut oportunitatea de a o aplica încă de la naștere în cazurile copiilor verișoarei mele și a fiicei sorei mele.
Spre deosebire de alte metode, metodologia Montessori este cea care se adaptează oricărui copil, pentru că Montessori abordează educația global și urmărind etapele naturale de dezvoltare ale copiilor de pretutindeni. Montessori oferă o educație globală pentru pace.

3. Cum aplici acest model pedagogic în familia ta?

Din păcate nu am avut de la naștere un mediu pregătit pentru fetița mea, acum în vârstă de 5 ani, însă de când am aprofundat această metodă am pus-o în practică din plin, pregătindu-i un mediu în care se poate dezvolta independent și natural. Am aplicat însă o parte din metoda Montessori în mod instinctiv asupra fetei mele, fără a avea în acele momente cunoștințe teoretice în acest sens.
Încă de foarte mică am lăsat-o să-și dezvolte independența funcțională, să facă singură lucruri, a avut toată libertatea de mișcare atâta timp cât ceea ce făcea nu îi punea viața în pericol.
După ce am citit foarte mult despre Montessori și după ce m-am format ca pedagog, mi-a fost mult mai ușor să observ perioadele senzitive ale fetei mele și să îi ofer un mediu pregătit în acest sens.
De asemenea, am aplicat în familia mea această metodă atât pe nepoata mea mai mare, de 3 ani și 2 luni, cât și pe nepoata mea mai mică, de 8 luni. Cu nepoata cea mică am lucrat aproape zi de zi încă de la naștere și acest lucru se vede în evoluția ei.

4. Ai întâmpinat vreodată obstacole? Ai avut momente în care te-ai îndoit de puterea de educare a acestui model pedagogic?

Ca orice părinte, am ajuns și eu la un moment dat la limită, la limita mea personală, la limita copilului meu intern. Acela a fost momentul în care m-am îndoit de absolut tot. M-am îndoit de modul „potrivit” în care ar trebui să îmi cresc copilul, de faptul că, cine știe, poate i-am oferit prea multă libertate și poate dacă eram mai autoritară aș fi obținut altceva.
Am înțeles însă că ceea ce îmi trecea prin cap nu avea legatură cu copilul meu, care a crescut echilibrat și s-a dezvoltat natural, ci cu mine, cu copilul meu intern, care a fost crescut diferit.

5. Înainte ca părinții să adopte această metodă în educarea copilului lor, de ce ar trebui să țină cont?

Pentru a putea face Montessori acasă, părinții ar trebui să își depășească fricile și limitele personale, să treacă peste patern-urile care au fost utilizate în educația lor când au fost copii. Părinții ar trebui să ofere copilului suficient timp pentru a face lucruri singur, să își ia o marjă mare de timp spre exemplu atunci când doresc să iasă cu copilul din casă, astfel încât acesta să aibă timp să se îmbrace și să se încalțe singur, operațiuni care pot dura chiar și 45 minute, în cazul copiilor mici. Să pregătească adecvat mediul, astfel încât copilului să îi fie oferită toată libertatea în acel mediu.
De asemenea, este foarte important ca părinții să cunoască etapele de dezvoltare naturalăa ale copilului, reușind astfel prin observare să îi ofere acestuia mediul pregătit pentru etapa de dezvoltare în care se află.
Părintele și educatorul, în acestă metodă, trebuie să renunțe în a fi centrul educației, trebuie să înțeleagă că educația este centrată pe copil, nu pe adult.
Având în vedere însă modul în care majoritatea adulților din țara noastră au fost crescuți, este foarte greu să renunțe la a fi centrul educației. Profesorilor le este foarte greu să renunțe la catedră și părinților la bine cunoscuta replică „eu te-am făcut pe tine, nu tu pe mine”.

6. La primul workshop ai ales să expui multe situații din experiența personală. De ce? Cu ce crezi că îi poți ajuta pe părinți astfel?

Cred că cel mai apropiat mod în care ceilalți înțeleg teoria este transpunerea ei în practică. Expunerea exemplelor personale este una mai umană, participanții pot să vadă că au în față un părinte ca și ei, care trece prin bune și mai puțin bune în educația propriului copil, părinte care, deși este format și acreditat internațional, are propriile sale limite.
Consider că exemplele din practică sunt cele care îi ajută cu adevărat pe părinți să înțeleagă teoria, care doar expusă, fără a oferi exemple, poate părea sterilă și își poate pierde din esență.

7. Ai mai susținut și alte workshopuri, conferințe etc.?

Da, eu am locuit o perioadă lungă la București, unde am ținut workshop-uri și cursuri pentru părinți, atât pe teme Montessori, cât și ca educator prenatal și consilier în alăptare.
Sunt pregătită atât ca educator prenatal, am susținut cursuri pentru cuplurile care așteptau un copil, sunt și doula, asist la naștere ca moașă emoțională, sunt și consilier în alăptare, am susținut o serie de grupuri de sprijin atât offline, cât și online și sunt și educator Montessori.

8. Cât de deschiși sunt părinții din Tîrgu-Mureș în a adopta metoda Montessori?

Eu am încredere că în momentul în care părinții din acest oraș se vor informa mai bine, vor înțelege cât de important este să își crească copiii sănătos și urmând traseul natural al copilului.
Comparativ cu părinții din București, spre exemplu, aș putea spune că sunt puțin mai reticenți, însă această reticență este din cauza faptului că probabil nu au avut acces atât de ușor la informații legate de această metodologie, nu există în Tîrgu-Mureș o grădiniță sau o școală Montessori.

9. Care crezi că este diferența între un copil crescut luându-se în considerare principiile Montessori și unul crescut cu pedepse și recompense?

Copilul crescut după principiile Montessori este independent și are dezvoltată voința/ motivația internă, pe când un copil crescut cu pedepse și recompense reacționează doar dacă asupra sa se acționează, fie este pedepsit, fie este recompensat.
Spre exemplu, un copil Montessori va învăța și își va face proiectele pentru școală din curiozitatea internă de a învăța, pe când un copil crescut cu pedepse și recompense își va face temele fie pentru că îi este frică că va fi pedepsit ori de către părinți, ori de către învățător cu o notă rea, fie pentru că așteaptă ceva în schimb pentru aceasta.

10. Ce le pregătești părinților la workshopurile viitoare?

Mi-am propus ca în această serie de workshop-uri pentru părinți, Educație by Codruța Brustur, să le ofer acestora cât mai multe informații și metode de a-și crește sănătos și frumos copiii. Să le ofer uneltele cu care pot lucra în a-și susține copiii în dezvoltarea și evoluția lor naturală.
Temele pe care vreau să le abordez sunt unele de maxim interes, ca de exemplu: alimentația, somnul, training-ul la toaletă, independența funcțională etc., toate acestea abordate din perspectiva Montessori.
Voi încerca să ajut părinții, și – de ce nu? – și educatorii, dacă vin la întâlniri, să aplice în viața de zi cu zi teoria Montessori. Îi voi ajuta să treacă de la teorie, care poate fi citită în oricare dintre cărțile Mariei Montessori, la practica zilnică.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.