Invatam sa legam sireturile

22670922_s

 Legatul şireturilor nu este un lucru uşor de realizat pentru copii. Dacă este să ne gândim mai bine, e greu chiar şi de explicat la nivelul unui copil mic, unde să introducă şiretul exact, cum să şi-l lege, cât timp el nu este capabil să-şi coordoneze bine mişcările şi are dificultăţi în a distinge noţiuni precum: stânga, dreapta, sus, jos. Coordonarea mână-ochi se referă la abilitatea copilului de a apuca obiectele cu precizie şi de a executa mişcări motorii ale mâinilor şi ale degetelor după percepţia vizuală. Copiii încep să-şi lege şireturile de abia pe la 5-7 ani, deşi unii specialişti susţin că şi cei mai mici pot învăţa, dacă sunt îndrumaţi corespunzător. Legatul şireturile presupune, în primul rând, ca muşchii degeţelelor copiilor să fie suficient de dezvoltați. Pentru a introduce şiretul în încălţăminte, ei trebuie să manipuleze un obiect cu două degete: degetul mare şi cel arătător. Această sarcină este chiar mai grea decât folosirea corectă a creionului, pentru că, în acest caz folosim trei degete (degetul mare, arătător şi cel mijlociu).

Iată cum pregătim copiii pentru acest pas, în mod indirect, prin joacă:

1. Înșiruirea unor obiecte pe materiale rigide – învăţăm să prindem un obiect cu două degete

1.1. Înşiruirea macaroanelor pe beţe sau creioane groase de lemn, pe verticală

Copiii de doi-trei ani pot încerca această activitate. Ei pot înşira câteva obiecte pe un băţ care stă vertical nesusţinut. Putem introduce un creion mai gros într-un pahar de plastic umplut cu plastilină, de exemplu. Astfel, cei mici pot folosi ambele mâini, pentru a-şi controla mai bine mişcările. Mărgelele de lemn nu sunt recomandate pentru această vârstă, pentru că există pericolul înghiţirii obiectelor mai mici. Putem însă folosi cu încredere macaroane (penne), cereale în formă de inele, biluţe de mei, fructe, felii de banane, covrigei sau un pai tăiat în bucăţi. Astfel, construim „turn”, facem „tulpină” sau „frigărui de fructe şi legume”.

1.2. Înşiruirea macaroanelor pe andrele circulare de plastic sau andrele special create pentru copii, ţinute orizontal.

Acest pas presupune faptul că, micuţul nostru ştie să-şi coordoneze puţin mişcările, întrucât va trebui să pună singur, fără ajutor, o mărgea pe un obiect rigid. Macaroanele şi cerealele sunt cele mai potrivite „mărgele” pe care cei mici le pot înşira pe o andrea special creată pentru ei. Posibile teme pentru această activitate: „lănţişor pentru bunica”, „omidă”, „şarpe” etc.

1.3. Înşiruirea macaroanelor pe sârmă decorativă pluşată.

Sârmă pluşată putem găsi atât în hipermarket-uri, cât şi la papetăriile mai mici. Papetăriile de lângă şcoli, în general sunt mai bine aprovizionate. De acolo, putem cumpăra rechizite, mărgele, beţe şi sârme. Încet- încet, trecem de la materialele rigide către cele flexibile, iar sârma pluşată are un rol important în această tranziţie. Copilaşul nostru va ţine într-o mână o astfel de sârmă, iar cu cealaltă mânuţă va încerca să pună pe ea o mărgea. Mărgelele trebuie ţinute între degetul mare şi cel arătător.

2. Înșiruirea unor obiecte pe materiale moi sau flexibile (şiret, şnur, aţă)

Din momentul în care, copiii sunt capabili să folosească creionul cu trei degete, ei pot încerca să înşire mărgele (macaroane, pai tăiat în bucăţi, cereale) pe un şiret. Capătul şiretului trebuie înnodat sau putem lipi o bilă mai mare pe el. Sub atentă supraveghere, copiii pot primi şi mărgele de lemn sau de plastic. Nu este recomandat să lăsăm copilul să lucreze cu mărgele într-o altă cameră, singur. Accidente şi neplăceri se pot întâmpla oricând. „Lucrul independent” înseamnă că, îl supraveghem pe cel mic cu atenţie, fără să îi dăm indicaţii, dacă el nu ne cere sfatul.

3. Înşiruirea unor mărgele mici pe materiale flexibile – dezvoltarea atenţiei şi a dexterităţii

Dacă până acum am lucrat cu mărgele mari, este timpul să trecem la mărgele mai mici. De acum încolo, vom folosi şiretul. Nu mai avem nevoie de beţe sau sârme. Îi putem cere copilului să înşire mărgelele după un model, astfel îi dezvoltăm şi atenţia. De exemplu, desenăm pe un cartonaş 4-5 cercuri colorate, unul după celălalt: roşu, albastru, galben, portocaliu, verde. Copilul nostru va trebui să înşire mărgelele în ordinea dată de noi.

4. Dezvoltarea memoriei, atenţiei şi a coordonării mână-ochi

Coordonarea mână-ochi o putem exersa şi cu o jucărie cumpărată din comerţ cu găuri repartizate uniform pe suprafața unei tăblițe. La început direcția e aleatorie, iar apoi, când operațiunea e stăpânită mai bine, se pot stabili anumite trasee de urmat cu șiretul. Varianta mai simplă e să scoatem la imprimantă un şablon ( îl puteţi descărca de aici ) pe carton. Şablonul reprezintă o pereche de pantofi, prevăzută cu găuri, pentru a deprinde copilul cu introdusul șireturilor la încălțămintea reală.

5.Tehnica legării şireturilor

Nu doar învățarea traseului corect al șireturilor este importantă, dar și legarea fundiței. Copilul va reuși mai ușor, dacă șiretul este în formă circulară și dintr-un material gen bumbac, care nu va aluneca ușor printre degete, atunci când se formează buclele.

Cum procedăm? Vom face nişte „urechi de iepuraşi”:

1. Încrucişăm şireturile şi facem un X. ( în mâna dreaptă ţinem un şiret, iar în mâna stângă celălalt şiret )

2. Strângem şireturile şi facem un nod simplu

3. Îndoim şireturile, facem urechi de iepuraşi

4. Încrucişăm urechile de iepure şi le înnodăm.

Articol de Imola Ognean

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.