Jocuri si activitati pentru dezvoltarea motricitatii fine

briosabig

Psihomotricitatea este o aptitudine care cuprinde : controlul tonico-postural, controlul respiratoriu, echilibrul, lateralitatea, disocierea motrică, imaginea corporală, coordonarea vizuo-motrică, orientarea spaţială, structurarea temporală, practica (execuţia motrică). Asta ne spun cărțile de pedagogie și psihologie. Copilul se dezvoltă armonios, dacă luăm în considerare toate aspectele enumerate mai sus. Însă, trebuie să le și aplicăm în mod constant.

Motricitatea fină cuprinde mișcări fine, care solicită mare precizie. Comportamentul motor fin se obiectivează în prinderea și manipularea obiectelor. Manipularea obiectelor este influențată de gradul de maturizare psihomotorie, de experiențele motrice trăite de copil și de caracteristicile de îndemânare,“ ne spun specialiștii în domeniu. Concluziile trase de psihologi sunt de fapt simple adevăruri: cu cât își folosește copilul mai mult mușchii încheieturilor și ai degetelor, cu atât mai îndemânatic va deveni.

Dezvoltarea motricității fine durează câțiva ani buni, nu se întâmplă de pe o zi pe alta. Noi ca părinți, îi putem ajuta mult pe cei mici să își dezvolte motricitatea fină, punându-le la dispoziție jucării, acuarele, plastilină, pensule, ștampile, cărți și diverse materiale procurate din mediul înconjurător, care să fie folosite drept ”jucării” cu rol de dezvoltare a simțului tactil.

Aceste jocuri și activități este bine să fie îmbinate, astfel copiii le vor percepe ca pe o joacă și nu ca pe o activitate obligatorie, pe care sunt nevoiți să o ducă la bun sfârșit.

Tubul multicolor

tub

Avem nevoie de:

  • un tub de carton (tubul rămas de la hârtia igienică)

  • paie

  • foarfecă.

Tubul multicolor” este una din activitățile preferare ale băiatului meu. Pregătirea ustensilelor nu necesită mult efort nici pentru mine, ca mamă. Găurim tubul de carton în mai multe locuri. Găurile nu trebuie să fie foarte mari, pentru ca paiele pe care le vom introduce în tub să nu alunece în afara acestuia. Paiele este bine să fie tăiate în două. Cu cât sunt mai colorate, cu atât mai mult îi vor atrage pe cei mici. Un tub de carton, câteva paie tăiate în două, sârme plușate sau crenguțe scurte dezvoltă la fel de bine mușchii degetelor și coordonarea ochi-mâini, ca multe jucării scumpe cumpărate din librării și papetării. Un alt aspect, pentru care consider că este indicat să folosim drept material didactic obiectele din jurul nostru, este dezvoltarea imaginației. Tubul acela simplu de carton ieri era morișcă, azi este ventilator pentru fiul meu, iar mâine sigur va reprezenta cu totul altceva.

Ariciul de plastilină

 arici

Avem nevoie de:

  • plastilină
  • fire de spaghete

Pentru această activitate putem folosi plastilină cumpărată din comerț, dar la fel de bine putem pregăti un aluat din făină, sare, apă și ulei. Spaghetele le tăiem în două și le punem într-un castronaș, la îndemâna copilașului. Plastilina o punem pe măsuța copilului nostru. Înainte de a începe lucrul, putem răsfoi o carte, pentru a observa trăsăturile și formele ariciului. Poveștile sau cântecele cu arici sunt de asemenea, binevenite.

În prima fază, să-i cerem copilului să confecționeze un arici, fără să-i oferim noi un mod de lucru, pe care să îl copieze automat. Cel mai bine este să dirijăm conversația astfel încât, el să descopere faptul că firele de spaghete pot reprezenta țepii ariciului. Dacă cel mic nu poate face legătura între cele două elemente, îl putem ghida, arătându-i că spaghetele pot fi puse în plastilină, iar apoi îi dăm voie să continue.

Se poate întâmpla ca tema propusă de noi să nu fie pe placul copilului. Nu e nicio problemă! Să-i dăm voie să realizeze proiectul lui, deoarece scopul nostru este dezvoltarea motricității fine, iar tema folosită pentru captarea atenției va ocupa mereu un loc secundar în ceea ce privește dezvoltarea copilului.

 Căutare de comori în spaghete fierte

spaghete

Avem nevoie de:

  • spaghete

  • o linguriță de ulei

  • suc de sfeclă, scorțișoară, suc de spanac

  • animale mici de plastic

  • un bol mare de plastic

Tortul de praf ” și ”tortul de noroi” îmi amintesc de copilăria mea, de acele momente când m-am simțit liberă și nu conta dacă mi-am murdărit hainele sau unghiile. Rar mai văd în jurul meu copii care să se joace cu noroi sau să care apa din băltoace cu paharul. De obicei, sunt lăsați să se joace la groapa de nisip, cu forme și găleți.

Activitatea pe care v-o propun acum, seamănă oarecum cu acele vestite torturi de noroi. Scopul didactic este același: cunoașterea mediului înconjurător, fără prea multe restricții din partea adulților.

Cum procedăm? Fierbem spaghetele și le punem în farfurii diferite. Dacă copilașul nostru nu este prea pofticios, putem colora spaghetele cu tempera nediluată. Pentru cei care sunt tentați să guste tot ceea ce este nou în jurul lor, vă recomand să colorați spaghetele cu suc de sfeclă, suc de morcovi, scorțișoară etc. După ce am colorat spaghetele, le punem într-un bol mare, în care ascundem câteva jucării de plastic. Îl lăsăm pe copilașul nostru să caute ”comorile” ascunse. Spor la cunoaștere!

Toboganul din furtun

tobogan

Avem nevoie de:

  • un metru de furtun PVC transparent

  • diverse materiale : macaroane, pietricele, ghinde, nuci, etc.

Pentru acest joc, avem nevoie de un metru de furtun transparent, obișnuit, pe care îl putem procura din magazin. Punem într-un castronaș de plastic diferite materiale, precum pietricele, ghinde, macaroane, crenguțe, șuruburi de metal, paie, etc. E bine ca materialele ce sunt puse la dispoziția copilașului să fie cât mai variate: materiale naturale, plastic, metal, bumbac, etc. Astfel, copiii învață diferențele dintre aceste materiale. Metalul este rece, bumbacul e moale, etc.

După ce am pregătit toate materialele, să-l lăsăm pe cel mic să descopere singur legătura dintre elementele puse la dispoziția lui. Rolul nostru este să-i oferim condițiile necesare învățării și să-i lăsăm libertatea să descopere el singur, mediul înconjurător. Astfel, copilul va fi capabil să recunoască cazualitatea, relația între două evenimente. Va înțelege că în aceleași condiții, aceleași cauze produc aceleași efecte.

Cofrajul cu ouă colorate

 cofraj

Avem nevoie de:

  • un cofraj de ouă gol

  • plastilină sau biluțe de bumbac colorate.

Copiii sunt atrași de obiectele pe care le folosim și noi în activitățile noastre zilnice. În cele mai multe familii, cam în doi ani, camera copilului se umple cu diverse jucării. Cu toate acestea, de multe ori, jucăriile cumpărate din comerț îi oferă o satisfacție pe moment, după care acestea sunt lăsate într-un colț al camerei. Cofrajul de ouă este unul din obiectele cu care copiii se joacă cu plăcere. Lângă cofrajul gol îi putem pune plastilină sau biluțe de bumbac. Acestea pot fi puse în cofraj pur și simplu sau pot fi grupate în funcție de culoare.

Brioșa de plastilină

briosa

Avem nevoie de:

  • făină

  • sare

  • apă

  • ulei

  • tempera

  • forme de brioșe

Amestecăm făina și sarea cu puțină apă. Frământăm bine ingredientele, până când obținem un aluat. Adăugăm apoi, două-trei picături de ulei. Dacă avem acasă esență de vanilie, putem pune puțină în aluat, astfel plastilina noastră va mirosi la fel de bine ca cea cumpărată din magazin.

Rupem bucăți mai mari din aluat și le colorăm cu tempera. Pentru copiii pofticioși se poate folosi colorant alimentar sau sucuri naturale, în loc de vopsea. Pregătim câteva forme de brioșe și îl lăsăm pe copilașul nostru să le umple cu aluat. Prăjiturelele pot fi ”ornate” cu nasturi, crenguțe, spaghete sau bomboane.

Turnul de paste

turn_paste

Avem nevoie de:

  • paste tubulare

  • țepușă pentru frigărui

  • plastilină.

Formăm o bilă din plastilină, în care înfigem țepușa. Punem un pumn de paste tubulare într-un castronaș, pe care îl așezăm lângă bețișorul pentru frigărui. Nu este nevoie să-i arătăm copilului cum să înșire pastele pe băț. Să așteptăm cu răbdare reacția lui. Vom fi surprinși cât de repede își va da seama ce are de făcut. Copiii mai mari pot înșira cereale rotunde, în loc de paste.

 Măsurăm orez colorat

 orez2

Avem nevoie de:

  • orez

  • tempera

  • o tavă sau un bol

  • pahare mici, mari, linguri, strecurătoare, pâlnie.

Cunoașterea prin experiențe și joc este forma cea mai potrivită pentru dezvoltarea sănătoasă a copiilor mici. Sună a clișeu, dar este o premisă care a trecut testul timpului. Bucătăria noastră e plină de obiecte și materiale, care pot fi ”descoperite” de cei mici. Orezul, mălaiul, legumele și fructele pot fi folosite cu ușurință în scopuri educative, având nevoie doar de puțin tact pedagogic.

Orezul îl colorăm cu tempera și îl punem într-o tavă, bol sau castron. Pregătim câteva pahare de plastic de diferite mărimi, strecurătoare, pâlnie, linguri mari și mici. Ustensilele le punem lângă orezul colorat.

Reacția copilașului nostru nu va lipsi. Va turna orezul dintr-un pahar în altul. Va încerca pâlnia, va folosi și lingurile puse lângă el.

Joc senzorial: Polul Nord – Polul Sud

gheata

Avem nevoie de:

  • un lighean

  • pahare de unică folosință

  • foarfecă

  • animale mici de plastic: pinguin, urs polar, focă, etc.

Copilul învață cel mai repede diferența dintre cald și rece prin experiență. Iarna reprezintă o ocazie bună pentru ca cei mici să se familiarizeze cu aceste noțiuni. Dar cum ninge din ce în ce mai rar, suntem nevoiți să folosim apă congelată în loc de fulgi de zăpadă mari și sănătoși. Pentru acest joc, umplem cu apă mai multe pahare de unică folosință și le punem în congelator pentru câteva ore. După ce a înghețat apa, scoatem paharele și le „decojim” (tăiem plasticul lipit de gheață). Gheața va avea forma paharelor, care seamănă cu niște ghețari. Punem aisbergurile în lighean, turnăm peste ele apă călduță. Tema jocului poate fi Polul Nord, ”Ghețari albaștri” sau este binevenită orice altă idee legată de gheață și de frig.

De obicei, eu încep jocul cu Povestea lui Olaf, ursul polar care pornește să își salveze unchiul, un urs brun. La finalul poveștii, propun să construim țara lui Olaf și împreună cu fiul meu hotărâm de ce avem nevoie pentru acest proiect.

Bibliografie:

EPURAN, M. (1994). Metodologia activităţilor corporale. Bucureşti: A.N.E.F.S.

 de Imola Ognean

Un raspuns pentru Jocuri si activitati pentru dezvoltarea motricitatii fine

  1. Astept sa vad ce v-a urma…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.