Primii pasi spre studierea matematicii – Clasificarea

big1

În mintea noastră, matematica este asociată cu numerele și dibacitatea. Ne place să-l vedem pe copilul nostru deștept, așadar, ne străduim să-l învățăm ”ceva matematică”. Zis și făcut. Îl învățăm pe copilaș să numere până la zece, pentru a ne dovedi nouă înșine că el este iscusit. Vă rog să nu mă înțelegeți greșit! Ceea ce vreau să subliniez, este că, micuții care știu să recunoască cifrele sau le înșiră una după cealaltă, au o memorie vizuală și/sau auditivă foarte bine dezvoltate/ă. Acest lucru nu înseamnă că sunt capabili să asocieze mulțimea potrivită de obiecte la un anumit număr.

Studierea corectă a matematicii la vârste fragede se începe cu învățarea noțiunii de mulțime. Până când copilul nu înțelege ce înseamnă o mulțime, nu are cum să treacă la pasul următor, adică la numere. Alcătuirea unei mulțimi, înseamnă de fapt clasificarea obiectelor în funcție de un criteriu dat, precum culoare, formă sau mărime. Nu pare o noțiune ușor de înțeles de către un copil de trei ani, nu-i așa? Orice copil sănătos de 3-6 ani este capabil să perceapă noțiunea mulțimilor, dacă știm cum să i-o explicăm. Vă spunem chiar acum!

1. Pregătim materiale

Orice fel de activitate cu scop educativ, începe cu pregătirea materialelor didactice. Pentru clasificare, avem nevoie de câteva recipiente și cuburi colorate din lemn. Putem sorta și fructe, legume, frunze, pietre, șosete etc. Important este să avem măcar 10-15 obiecte, pentru a sugera cantitatea. Găleata este folosită pentru a evidenția cât mai bine, faptul că obiectele de același fel pot fi grupate.

2. Introducem subiectul printr-o invitație la joc

De exemplu, putem introduce subiectul în felul următor: ”Câte cuburi avem aici! Hai să vedem, nu găsim câteva să fie la fel? Ia te uită, un cub roșu, și încă unul, și acolo în colț…tot un cub roșu era ascuns.” Captarea atenției este un factor crucial în învățare. Dezinteresul nu dă roade.

2. Dezvoltăm subiectul, adică îi explicăm copilașului noțiunea de mulțime

În explicațiile noastră e bine să folosim propoziții cât mai scurte și simple, pe înțelesul celui mic.

Avem multe cuburi roșii, foarte multe…putem spune, că avem o mulțime de cuburi roșii. Hai să le punem în găletuță, să nu se amestece cu celelalte cuburi, care sunt altfel. Ia aruncă o privire în găleată și amestecă-le puțin! Avem aici o mulțime de cuburi, care sunt toate la fel, roșii ca focul.”

3. Exersarea

A sosit momentul să încerce și cel mic să alcătuiască o mulțime. Îi propunem să umple și el o altă găletuță cu jucării de altă culoare. Dacă nu reușește din prima încercare, să-i dăm o mână de ajutor. Procedăm bine, dacă îl încurajăm cu câte o vorbă bună.

4. Încheierea

Nu este nevoie să lungim prea mult jocul. Mâine va fi o nouă zi, cu noi posibilități, dar de data aceasta e indicat să sortăm altceva, poate legume.

Articol de Imola Ognean

3 Responses to Primii pasi spre studierea matematicii – Clasificarea

  1. Pingback: Zece jocuri si activitati educative de toamna | Ceainaria Mamicilor

  2. Pingback: Primii pasi in studierea matematicii – „Putin-mult” | Ceainaria Mamicilor

  3. Pingback: Matematica distractiva cu sare colorata | Ceainaria Mamicilor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.