Vine toamna cu bunatati si anxietati sau cum intampinam inceperea gradinitei

primazidegradi_psihologie

Se apropie începerea anului școlar. Într-o lume ideală: copiii așteaptă cu sufletul la gură să își împărtășească poveștile de vacanță cu prietenii, părinții așteaptă să își poată organiza timpul mai eficient, iar educatoarele mai decupează două frunze din carton colorat, pentru a începe un an școlar plin de activități interesante. Ce se întâmplă în viața reală? De multe ori, chiar ceea ce am relatat anterior, dar aceste experiențe le sunt încă necunoscute celor care încep doar în această toamnă să frecventeze grădiniƫă.

Ce să facem? Să rămânem cu copilul în grădiniță? Să lăsăm copilul nesupravegheat? Putem avea încredere într-un străin? Cum vom putea alege mediul potrivit pentru copil? Acestea sunt doar câteva dintre îngrijorările părinților. Pentru elucidarea acestor mistere, propun o incursiune în lumea literaturii de specialitate.

CE NE PROPUN SPECIALIŞTII:

  1. Identifică ceea ce vi se potrivește

Încearcă să alegi o grădiniță care oferă ceea ce dorești. În acest moment, există o selecție complexă de grădinițe, cu predare în limbi străine, cu metodologie mai permisivă sau concentrate asupra aspectului academic. Fă-ți acasă o listă cu întrebări și nu ezita să o folosești în momentul interviului.

  1. Pregătește-l pentru schimbare

Nici ție nu ți-ar plăcea dacă într-o dimineață ți s-ar comunica faptul că ai schimbat locul de muncă și ai fi plasat într-un birou plin de necunoscuți. Explică-i piticului sau piticei tale că a crescut mare și că, în curând va merge într-un loc frumos, plin de copii, unde vor învăța lucruri noi, se vor juca, vor colora. Oferă-i suficient timp pentru a se obișnui cu ideea aceasta.

  1. Nu-i proiecta copilului propria ta anxietate

Nu te aștepta ca piticul tău să accepte această propunere cu jovialitate și optimism. Cei mai mulți copii vor fi reticenți la schimbare și vor încerca să te determine să renunți. Încearcă să nu reacționezi prea emoțional la momentele în care copilul arată semne de îngrijorare sau anxietate. Preia controlul propriilor tale reacții.

  1. Implică-ƫi copilul în interviurile pentru alegerea unei gradinițe

După ce i-ai explicat ce urmează, implică-l în proces. Vei vedea modul în care reacționează la mediu și la personal, îl vei pregăti pentru integrare, oferindu-i șansa de a vedea spațiul concret în care va începe grădinița.

  1. Discută cu personalul grădiniței toate temerile și îngrijorările tale

În timp ce copilașul tău va face turul grădiniței însoțit de o educatoare sau de o îngrijitoare, scoate lista. Exprimă-ți temerile, pune întrebări, fii sinceră cu privire la eventualele îngrijorări. Acesta este momentul în care poți să comunici ceea ce simți și personalul are ocazia să îți ofere răspunsuri sau să îți înțeleagă doleanƫele. Menține această relație de comunicare cu grădinița și pe viitor.

  1. Nu discuta eventualele aspecte negative observate de față cu copilul

Dacă ai fost neplăcut impresionată de interviu, așteaptă până când îți poți discuta opinia cu adulții. Piticul tău este foarte atent și va proiecta experiențele tale negative asupra mediului în care se va integra, chiar dacă tu optezi pentru o altă grădiniță. Încearcă să nu îți implici copilașul în discuțiile negative despre mediu, nici după înscrierea lui în colectiv. Dacă trebuie manageriată o situație neplăcută, nu-i atribui copilului rolul de adult și rezolvă problema fără a-l implica emoțional.

  1. Înțelege-i reacția și permite-i să își depășească neliniștea

Anxietatea separării de mamă nu apare în aceeași zi, la aceeași oră pentru fiecare copil. Chiar dacă teoretic această anxietate este determinată de vârstă, în practică poate fi determinată și de experiență. Un copil care a stat cu părinții fără contact social până în jurul vârstei de 4 ani, poate avea aceleași dificultăți de adaptare ca unul de 2 ani. De asemenea, un copil de 2 ani fără expunere la medii de socializare, poate să se adapteze fără probleme. E necesar să înțelegem faptul că ORICE reacție este normală la început și trebuie tratată ca atare.

  1. Înțelege-ți propria reacție și deține controlul

De multe ori, părintele are mai multe motive de îngrijorare decât copilul implicat în proces. Părintele are diferite experiențe de viață, termeni de comparație și puncte de referință. Pentru copil, integrarea este relativ ușoară, pe când un părinte are o listă foarte complexă de potențiale pericole. Şi în acest caz, reacția este normală și specifică fiecărui individ. Dacă simți un gol în stomac, dacă simți că îți dau lacrimile și că nu poți să treci ușor peste schimbare, amintește-ți un lucru. Cea mai bună educație se face prin exemplificare. Fii puternic(ă), zâmbește, stabilește un ton pozitiv și lejer, apoi când se închide ușa și îți iei la revedere, poți să scoți batista și să te alături șirului de părinți care va verifica pe geam. Este mai mult decât acceptabil să îți fie greu, să cronometrezi pentru a vedea cât timp plânge cel mic după tine, să îl urmărești de la colțul geamului. Permite-ți să pierzi controlul, când el este în control. Dă-i întâi echilibrul și optimismul de care are nevoie. NU PLECA PE FURIȘ. Dacă te strecori afară, riști să pierzi un lucru important în relația cu copilul tău. Încrederea lui în tine. Spune la revedere, așteaptă un moment prielnic și pleacă atunci când este în cunoștință de cauză.

  1. Înțelege că obținerea încrederii cere timp

Nu toți copiii vor vrea la grădiniță a doua zi, chiar dacă în prima zi au fost încântați. În general, vor avea tendința de a încerca să oprească procesul. Ai răbdare! Încrederea nu se câștigă instantaneu și cei mici au nevoie de timp, pentru a se simți în siguranță cu copiii și adulții din colectiv.

  1. Ai încredere în tine

Totul se termină cu bine. Ai încredere în alegerile fãcute și în faptul că întotdeauna vei încerca să faci tot ceea ce este mai bine pentru piticul tău. Ține ochii deschiși, fii atentă la detalii, păstrează o comunicare deschisă cu copilul, educatoarele și mămicile din grupă, informează-te, iar copilul tău va avea o experiență pozitivă.

Dr. Sandra O’Connor

Bibliografie:

Making Friends,Fred Rogers (Oct 15, 1996)

Childhood and society, Erik H. Erikson (Sep 17, 1993)

Dr. Sandra O'Connor

Psiholog clinician, doctor în medicină comportamentală.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.